پرسش‌های متداول

تحریک مغناطیسی مکرر فرا جمجمه‌ای (rTMS)

درمان rTMS نسبتاً درمان جدیدی است و بسیاری از مردم از این درمان غیر تهاجمی و بدون دارو برای درمان افسردگی استفاده می‌کنند.

در این بخش ما تعدادی از سوالات متداول در خصوص این درمان را مطرح کرده‌ایم:

سوال‌ها و جواب‌ها

rTms چیست؟

تحریک مغناطیسی مکرر فراجمجمه‌ای یک پالس مغناطیسی است که برای تحریک بخش‌هایی از مغز طراحی شده است.

پالس مغناطیسی توسط دستگاه مربوطه جهت هدف قرار دادن نواحی مشخصی از مغز است ارسال می‌شود و فعالیت سلول‌های آن نواحی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مبنای علمی کارکرد rTMS چیست؟

در rTMS  از طریق سیم پیچ (کویل) دستگاه پالس مغناطیسی با توجه به نوع اختلال روانپزشکی در منطقه مشخصی ارسال شده و سلول‌های آن منطقه را از مغز را هدف قرار می‌دهد. پالس‌ها به سرعت سلول‌های آن ناحیه از مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهند و مسیرهای عصبی را مجدداً فعال می‌کند و اثر تجمعی این پالس‌ها باعث تغییر در شیوه‌ی عملکرد مغز می‌شود.

آیا rTMS امن است؟

rTMS یک روش امن با پشتوانه بیش از دو دهه تحقیقات بالینی و علمی گسترده است.

شایع‌ترین عوارض جانبی در 10-5 درصد بیماران سردرد خفیف است که در دو هفته اول درمان به‌طور کامل از بین می‌رود.

غیر از سردرد مهم‌ترین عارضه جانبی خطر ابتلا به تشنج است؛ میزان تشنج کمتر از 1 در 30000 جلسه است که کمتر از خطر تشنج با بسیاری از داروهای ضد افسردگی است. دیگر عوارض جانبی دیگر موقتی هستند و به سرعت حل می‌شوند. اکثر بیماران عوارض جانبی قابل توجهی را تجربه نمی‌کنند.

چه کسی باید درمان rTMS را در نظر بگیرد؟

درمان rTMS درمان بسیار خوبی است و محدودیت‌هایی کمی برای انجام آن وجود دارد. با این حال، همه بیماران کاندید مناسب برای درمان rTMS نیستند. بیماران مبتلا به سابقه تشنج و یا کسانی که ایمپلنت فلزی در مغز خود دارند نامزد مناسب برای درمان rTMS نیستند.

برای تعیین اینکه آیا rTMS  برای شما مناسب است یا خیر، روانپزشک شما می‌تواند وضعیت‌تان را بررسی و در این خصوص تصمیم‌گیری کند.

احتمال بروز تشنج در زمان درمان با rTMS چقدر است؟

تحریک مغناطیسی مغز می‌تواند باعث تشنج شود. این خطر حدود 1 در 30000 جلسه درمان است (که مشابه خطر تشنج از داروهای ضد افسردگی است). برای به حداقل رساندن این خطر، بیماران قبل از شروع درمان برای پیشگیری‌های پزشکی مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

اثرات جانبی درمان rTMS چیست؟

مطالعات نشان داده‌اند که در کمتر از 5 درصد از بیماران تحت درمان با rTMS، به‌علت عوارض جانبی درمان متوقف شده است. ما از روش‌هایی استفاده می‌کنیم که هیچکدام از بیمارانمان به علت عوارض جانبی تا کنون برنامه rTMS را متوقف نکرده‌اند.

عوارض جانبی به‌طور کلی خفیف است و در مدت کوتاهی پس از جلسه فردی بهبود می‌یابند و در طول زمان با جلسات اضافی کاهش می‌یابد. این عوارض می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

• ناراحتی پوستی در محل تحریک

• لرزش عضلات پوستی

• سرگیجه

اگر دچار هر عارضه جانبی شدید، تکنسین TMS خود در جریان بگذارید ممکن است لازم باشد درمان متوقف یا قدرت پالس‌های میدان مغناطیسی کاهش یابد.

آیا rTMS مانند ECT است؟

در حالی که هم rTMS و ECT Electroconvulsive Therapy)  در درمان افسردگی مؤثر هستند، تفاوت‌های زیادی در ایمنی و تحمل آن‌ها وجود دارد. در هر دو برای درمان افسردگی از انرژی ارسال شده به مغز طراحی استفاده می‌شود، اما شباهت‌ این دو روش در همین خلاصه می‌شود.

ECT یک روش فشرده و تهاجمی نسبت به rTMS است، به همین دلیل ECT نیازمند بیهوشی است و برای تحریک مغز، با استفاده از الکتریسیته یک تشنج کنترل شده طراحی می‌شود. عوارض اصلی ECT از دست دادن حافظه است که در rTMS همچین چیزی رخ نمی‌دهد.