میگرن و rTMS

میگرن چیست؟

میگرن سردرد شدیدی است که معمولاً با علائم دیگری مانند احساس تهوع، مشکلات بینایی و افزایش حساسیت به نور یا صدا همراه است. این سردرد معمولاً به عنوان یک درد خفیف (گاهی شدید) در یک طرف از سر توصیف می‌شود.

عوامل راه انداز میگرن شامل استرس، خواب (بیش از حد یا خیلی کم)، کافئین، غذاهای خاص (شکلات، پنیر)، کمبود غذا، الکل، کم آب شدن بدن، مشاهده صفحه نمایش کامپیوتر، عوامل محیطی (به عنوان مثال صدای بلند، نور) و تغییرات هورمونی در زنان است.

میگرن عموماً چند ساعت طول می‌کشد اما می‌تواند تا سه روز ادامه یابد. بعضی افراد چندین بار در هفته میگرن را تجربه می‌کنند و بعضی دیگر ممکن است هر چند سال یکبار حملات میگرن را تجربه کنند.

میگرن یک بیماری متداولی است که از هر 5 زن یک نفر و از هر 15 مرد یک نفر با آن دست و پنچه نرم می‌کند و معمولاً در اوایل دوران نوجوانی آغاز می‌شود. اگرچه میگرن تهدید کننده زندگی نیست، اما می‌تواند به طور قابل توجهی به کیفیت زندگی افراد آسیب برساند.

حملات حاد

برای درمان حملات حاد می‌توان از دارو استفاده کرد. داروها شامل ضد درد مانند پاراستامول، آسپرین یا ترپانت می‌باشند. برای کاهش تهوع و استفراغ نیز داروهایی وجود دارد. اقدامات حمایتی مانند نوشیدن مایعات زیاد و استراحت در اتاق تاریک نیز ممکن است کمک کند.

گاهی برای درمان از روش‌های پیشگیری استفاده می‌شود. برای جلوگیری از بروز میگرن، باید به اولویت فرد، سایر شرایط پزشکی، خطر عوارض جانبی و تأثیر سردرد آنها بر کیفیت زندگی وی توجه کرد. داروهایی وجود دارند که (مثل پروپرانولول برای درمان فشار خون بالا و داروهای ضد تشنج مانند توپیرامات) برای پیشگیری از میگرن استفاده می‌شود.

میگرن و  rTMS

در ژانویه 2014، مؤسسه ملی مراقبت‌های بهداشتی و درمانی انگلستان (NICE) استفاده از تحریک مغناطیسی مغز را (TMS) برای درمان و پیشگیری از میگرن تأیید کرد. این تاییدیه به‌دنبال آزمایشات بالینی متعدد و نتایج مثبت آنها به دست آمده است.

تحریک مغناطیسی را می‌توان به دو روش مختلف استفاده کرد:

1- وقتی میگرن شروع می‌شود، برای درمان یا کاهش شدت درد

2- استفاده از آن به‌طور منظم در یک دوره درمانی برای پیشگیری و یا کاهش بروز دورهای متناوب سردرد