اختلال تیک حرکتی و صوتی شدید و تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای

بررسی نظام مند تاثیر تحریک مغناطیسی مغز (rTMS) بر اختلال تیک حرکتی و صوتی شدید:

در ژانویه 2018 یک گروه تحقیقاتی در کشور چین به بررسی نظام مند نتایج تحقیقات گذشته درباره تاثیر درمان تحریک مغزی بر اختلال تیک حرکتی و صوتی شدید؛ پرداختند. آن ها از دیتابیس های معتبری چون Pubmed، Embase، Cachrane Library، و Clinical Trial.gov استفاده کردند.

نتایج حاصل از این پژوهش شامل بهبود علائم تیک، وسواس و همچنین اختلال بیش فعالی و نقص توجه بود. توزیع جنس، سن و تفاوت پروتکل های اجرا شده در (rTMS) به عنوان فاکتورهای تعدیل کننده در نظر گرفته شدند.

نهایتا 8 مطالعه با شرایط ذکر شده وارد طرح شدند. (rTMS) به طور معناداری به لحاظ آماری موجب بهبود علائم تیک و وسواس در افراد دارای اختلال تیک حرکتی و صوتی شدید در مقایسه با افراد نرمال شده بود.

از نظر مکان تحریک مغناطیسی ناحیه حرکتی دو طرفه (SMA)  نسبت به نواحی دیگر، تاثیر بیشتری در بهبودی علائم داشت. نکته قابل توجه دیگر فاکتور سن پایین تر بود که با میزان بهبودی بیشتر همبسته بود.

Reference: Brain Stimulation Journal. 2018

افسردگی و تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای

اختلال افسردگی اساسی شرایطی بسیار رایج همراه با عوارض جانبی شدید و گاهاً مرگ در فرد است. عمده این اتفاقات در بیش از 50% بیمارانی ست که در طول سال با استفاده از داروهای ضد افسردگی، شوک درمانی و روان درمانی معالجه شده اند. هر چه دوره معالجه فرد افسرده طولانی تر، امکان بازگشت بیمار به حالت اولیه افسردگی کمتر خواهد بود. در سال های اخیر درمان غیر تهاجمی تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای (rtms)، یکی از درمان های رایج اختلالات خلقی به ویژه افسردگی به شمار می رود که در سال 2008 به تایید FDA رسید و دوره های نگهدارنده آن برای این دسته از بیماران مفید و لازم خواهد بود.
در پژوهشی که در سال 2017 در سوییس منتشر شد؛ ایمنی و تاثیر این روش در دوره های درمانی طولانی مدت و جلوگیری از بازگشت بیمار به حالت افسردگی اولیه ارزیابی گردید. تعداد محدودی از مطالعات و بررسی های کنترل شده بر روی افرادی که تحت درمان rtms بوده و موفقیت آمیز بوده، منتشر شد. در اغلب این بررسی ها، بیشتر بیماران افسرده مقاوم به درمان، چه با استفاده از دارو و چه بدون استفاده از آن، با دوره های نگهدارنده rtms کنار آمدند و بهبود یافتند. گاهی دوره های بهبودی آنان از سه ماه تا 8 سال گزارش شده است.

Reference:www.sciencedirect.com/2017

پارکینسون و تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای

نتيجه مطالعات در حوزه دمانس و بيمارى هاى مرتبط با آن، حاكى از آن است كه درمان با (rTMS) در مقايسه با داروى پاركينسون (levodopa) روى بهبودى بيماران موثرتر است. انواع روش هاى تحريك مغزى، پيشرفت بيمارى پاركينسون را كاهش مى دهد و به طور متفاوتى وجوه ذهنى و حركتى بيمارى را تحت تأثير قرار مى دهد.
در پژوهشى كه در كشور انگلستان در سال ٢٠١٨ با هدف بررسى طولانى مدت روش هاى تحريك مغزى روى بيماران پاركينسون منشر شد؛ ارتباط معنادار بين تأثير روش هاى تحريك مغزى و عامل سن تأييد شد.
پژوهشگران به اين منظور ٣٠ بيمار مبتلا به پاركينسون را به مدت سه سال و نيم تحت درمان و بررسى قرار دارند. نتيجه پژوهش از اين قرار بود كه بيماران مبتلا به پاركينسون با سن كمتر از ٦٥ سال پاسخ بسيار بهترى به درمان هاى تحريك مغزى نشان دادند. در واقع توانايى حركتى آنها در مقايسه با بيماران بالاى ٦٥ سال در يك سطح نگه داشته شد. در حوزه عملكرد شناختى، بيماران بالاى ٦٥ سال به طور ملموس ترى از درمان هاى تحريك مغزى نتيجه گرفتند. در نهايت بايد اشاره كرد عامل سن به عنوان يك پيش بينى كننده اساسى در تأثير روش هاى تحريك مغزى در بيماران پاركينسون در نظر گرفته مى شود. (آر تى ام اس) و (تى دى سى اس) هر دو مى توانند روند پيشرفت بيمارى پاركينسون را بدون هيچ عارضه اى آهسته كنند اما با در نظر گرفتن عامل سن.
منبع:

Reference: www.sciencedirect.com/2018

میگرن و تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای

نتایج یک مطالعه وسیع متاآنالیز (بررسی جامع همه یافته های مطالعات گذشته) در سال 2017 (منتشر شده در ژورنال clinical psychopharmacology and neuroscience)، بر روی میگرن و درمان با آرتی ام اس، نشان می دهد اثر فرکانس بالا با rTMS در ناحیه پشتی و جانبی پیش پیشانی در نیمکره چپ (DLPFC)؛ به طور معناداری قبل و بعد از rTMS متفاوت و در جهت مثبت بودند.
این بررسی روی افراد دارای میگرن و افسردگی به طور همزمان، انجام شد و مشخص کرد که تاثیرات مثبت بر روی سه فاکتور «تعداد دفعاتی که هر فرد دچار حملات میگرن می شود» ، «شدت حملات» و همچنین «عملکرد فرد به طورعادی» به خوبی قابل مشاهده است.
نقش rTMS به عنوان درمان احتمالی و مدیریت یکپارچه انواع میگرن و افسردگی در افرادی که به طور همزمان دارای این اختلال هستند بسیار پررنگ می باشد.
مشابه همین نتایج در سال 2017 بار دیگر در کشور چین تکرار شد. روند بهبودی قبل و بعد از درمان با rTMS را در نمودار به خوبی مشاهده می نمایید.

منبع:

www.sciencedirect.com

این درمان برای میگرن توسط (NICE (The National Institute for Health and Care Excellence که مرجع درمان های مورد تایید کشور انگلستان می باشد در سال 2015 مورد تایید قرار گرفته است:

www.nice.org

ارزیابی ماندگاری و پایایی تاثیرات ضد افسردگی rTMS

محققان در سال های اخیر به بررسی ماندگاری تاثیرات تحریک مغناطیسی فرا جمجمه ای پرداختند و طی یک پژوهش متاآنالیز (بررسی جامع همه یافته های مطالعات گذشته)، ماندگاری این درمان را به ویژه در افسردگی های مقاوم به دارو مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج گزارش های ضد افسردگی rTMS که طی سه ماه یا بیشتر پس از اتمام یک دوره موفق rTMS انجام شده است؛ به شرح زیر است:

بین سالهای 2002 تا 2018، 19 مطالعه در این رابطه انجام شده است که 18 تا از آن ها واجد شرایط ارزیابی در این تحقیق بودند.

محققان به لحاظ  نرخ پاسخدهی این درمان، میزان ماندگاری را به سه نوع سه ماه پس از دوره rTMS، شش ماه بعد و یک سال بعد تقسیم کردند.

66/5% پاسخ پایداری به درمان با rTMS در سه ماه بعد از اتمام دوره

52/9% پاسخ پایداری به درمان با rTMS در شش ماه بعد از اتمام دوره

46/3% پاسخ پایداری به درمان با rTMS در یکسال بعد از اتمام دوره

قابل ذکر است زنان درصد بالاتری از ماندگاری را نسبت به مردان در برمیگیرند.

در نهایت  با توجه به نتایج تحقیق می توان گفت  rTMS یک درمان با دوام برای افسردگی، با نرخ پاسخدهی 50% به بالا پس از یکسال بعد از انجام یک دوره موفق rTMS به شمار می رود. درمان نگهدارنده نیز پایداری تاثیرات ضد افسردگی rTMS را بالا می برد.

Refrence: Brain Stimulation Journal, 2018.01.10

درد مزمن و تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای

درد پدیده‌ای چند بعدی و شامل اجزای حسی و حرکتی و همچنین هیجانی و شناختی است. بر اساس تعریف انجمن بین المللی مطالعه درد (IASP) دردی به عنوان درد مزمن شناخته می شود که هر روز به مدت سه ماه در یک دوره شش ماهه تجربه شود.درد مزمن می‌تواند کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار دهد، لذا به عنوان یک مشکل سلامت عمومی مورد توجه سیستم های بهداشتی است. علی‌رغم تحقیقات گسترده در خصوص درد، درمان درد با توجه به ناهمگونی انواع درد و تظاهرات بالینی آنها امری چالش برانگیز است.
با توجه به اینکه درد مزمن در طولانی مدت منجر به بیماری‌های دیگری می‌شود و کیفیت زندگی افراد را کاهش می‌دهد، درمان درد امری مهم و ضروری است. از سوی دیگر علی‌رغم درمان‌های بهینه حدود ٣٠ درصد افراد علامت‌دار باقی می‌مانند. در میان انواع روش‌های جایگزین درمان درد، تحریک مغناطیسی مغز (rTMS) به عنوان یک روش غیر  تهاجمی مورد توجه قرار دارد. برخی مطالعات اثر بخشی این درمان را در خصوص دردهای مزمن نشان داده‌اند.
(rTMS) به عنوان یک روش غیر تهاجمی با اثر گذاری بر قشر غشاء مغز می‌تواند فعالیت نورنی را تنظیم کند. شواهد نشان می‌دهد که (rTMS) می‌تواند برای درمان شرایط مختلف درد مزمن (CRPS، درد نوروپاتیک، کمردرد، سندرم اندام خیالی، فیبرومیالژیا) مؤثر واقع شود.برخی از مطالعات مشخص کرده‌اند درمان‌هایی که منجر به مهار نوروترنسمیترهای درگیر در فرایند درد می‌شوند، نتایج مثبتی در پی داشته‌اند. (rTMS) می‌تواند با تاثیرگذاری بر روی سازوکارهای اصلی درد، یعنی حساسیت مرکزی و التهاب عصبی، با کاهش فعالیت تحریکی از طریق القاء فعالیت مشابه (GABA) در درمان درد مزمن مؤثر باشد.
به طور خلاصه استفاده از این روش برای درمان درد حاد و جلوگیری از تبدیل شدن آن به درد مزمن مورد توجه جدی قرار دارد.

Reference: journal of progress in neuropsychopharmacology & biological psychiatry/2018

دمانس و تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای

دمانس (زوال عقل) فرونتوتمپورال، یکی از شایعترین انواع دمانس در سنین زیر 65 سال است. همواره درمان نقایص شناختی و رفتاری در این گونه بیماران مورد توجه محققان و پزشکان بوده است. در دهه های اخیر درمان مناسبی برای بهبود نقایص شناختی در این گونه بیماران وجود ندارد.

در سال های اخیر تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای (rTMS)، یکی از روش های نوین غیر تهاجمی با پتانسیل درمانی در درمان بیماری های عصب مغزی می باشد.

در مطالعه ای که در کشور لهستان با هدف بررسی تاثیر  (rTMS) بر عملکرد هیجانی شناختی و رفتاری در افراد با دمانس فرونتوتمپورال، انجام شد؛ محققان به نتایج جالب توجهی رسیدند.

آن ها 9 بیمار با دمانس فرونتوتمپورال  با میانگین سنی 61 سال را وارد پژوهش کرده و آن ها را تحت درمان با تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای (rTMS)، قرار دادند. تعداد 10 جلسه درمان به طور روزانه در ناحیه (DLPFC) چپ و راست مغز با جریان (Hz10) انجام شد. قبل و بعد از دروره درمان نیز ارزیابی های شناختی و رفتاری از بیماران به عمل آمد.

طبق نتایج حاصل از انواع تست های روانشناختی از جمله تست (MoCA)، عملکرد شناختی این گروه به طور معناداری به لحاظ آماری بهبود پیدا کرده بود.

Reference: Journal of Nruropsychiatric Disease and Treatment. 2018

سکته مغزی و تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای

یکی از دغدغه های محققان پیدا کردن مناسب ترین درمان برای افرادی ست که دچار عوارض پس از سکته مغزی شده اند. در سالهای اخیر بررسی های بی شماری در این زمینه صورت گرفته است که یکی از آنها توسط محققان دانشگاه کوییزلند در استرالیا ست. آن ها دو گروه از افراد را که پس از سکته مغزی دچار اختلال در تکلم شده بودند را مورد بررسی قرار دادند. گروه مورد آزمایش تحت درمان با تحریک مغناطیسی فراجمجمه (rTMS) طی 10 جلسه روزانه به مدت 20 دقیقه و فرکانس یک هرتز و به اصطلاح مهاری قرار گرفتند. نهایتا دو گروه آزمایش و کنترل، قبل و دو ماه بعد از درمان باهم مقایسه شدند. گروه مورد آزمایش در عملکرد نامیدن، زبان بیانی و درک شنوایی به طور معناداری با گروه کنترل تفاوت داشتند. می توان گفت شواهد به طور قابل ملاحظه ای از تاثیر (rTMS) بر مشکلات تکلم در افراد بعد از سکته مغزی حمایت می کنند.

Reference: European Journal of Neurology/2010