نوبت دهی اینترنتی پرسش از دکتر

اختلال تیک حرکتی و صوتی شدید و تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای

خلاصه بررسی نظام مند تاثیر تحریک مغناطیسی مغز (rTMS) بر اختلال تیک حرکتی و صوتی شدید: در ژانویه 2018 یک گروه تحقیقاتی در کشور چین به بررسی نظام مند نتایج تحقیقات گذشته درباره تاثیر درمان تحریک مغزی بر اختلال تیک حرکتی و صوتی شدید؛ پرداختند. آن ها از دیتابیس های معتبری چون Pubmed، Embase، Cachrane Library، و Clinical Trial.gov استفاده کردند. نتایج حاصل از این پژوهش شامل بهبود علائم تیک، وسواس و همچنین اختلال بیش فعالی و نقص توجه بود. توزیع جنس، سن و تفاوت پروتکل های اجرا شده در (rTMS) به عنوان فاکتورهای تعدیل کننده در نظر گرفته شدند. نهایتا 8 مطالعه با شرایط ذکر شده وارد طرح شدند. (rTMS) به طور معناداری به لحاظ آماری موجب بهبود علائم تیک و وسواس در افراد دارای اختلال تیک حرکتی و صوتی شدید در مقایسه با افراد نرمال شده بود. از نظر مکان تحریک مغناطیسی ناحیه حرکتی دو طرفه (SMA) نسبت به نواحی دیگر، تاثیر بیشتری در بهبودی علائم داشت. نکته قابل توجه دیگر فاکتور سن پایین تر بود که با میزان بهبودی بیشتر همبسته بود. Reference: Brain Stimulation Journal. 2018

21 دی 1399

برای ثبت و پیگیری سوالات خود میتوانید به لینک های زیر مراجعه فرمایید.

پیگیری سوال شما  ثبت سوال جدید مشاهده سوالات شایع
دکتر سید مسعود ارزاقی

متولد سال ۱۳۵۵ دوران تحصیل پزشکی عمومی خود را در دانشگاه جندی شاپور اهواز با درجه ممتاز به پایان رساند و دوره روانپزشکی عمومی را در انستیتو روانپزشکی تهران گذراند و رتبه سوم بورد تخصصی را بدست آورد، در سال ۱۳۹۰ با رتبه نخست در دوره فوق تخصصی بیماری‌های سایکوسوماتیک (طب روان تنی) پذیرفته شد

بیوگرافی کامل »